Етикети

, , , , , , , , , ,

Първото, което ми предписаха бяха  кортикостероидни кремове . За глвата ползвах Елоком- дермален разтвор , а когато плаките започнаха да се появяват и по тялото  , ми предписаха Дайвобет и Дипрогента – маз. Истината е ,че в продължение на години ползвах Елком, без реално да осъзнавам последствията от прекомерното използване на такъв продукт. В началото има 2 малки петънца на главата.. мен ме устройваше да се мажа и да ги подтискам,стигаше ми това, че не ме сърби и не се лющи.Тогава съм била на 13-14 години.Признавам нито веднъж по онова време не си направих труда да прочета листовката на това , с което се мажа.Грешка,която надявам се никой от вас не е допускал и няма да допуска.Вече чета абсолютно всичко по листовката, че дори и по форуми, и интернет,винаги  търся информация преди да използвам даден продукт.Спомням си ,че преди да ми открият псориазиса, бившето ми ДЖИ ПИ , ме погледна и ми каза…“Нищо ти няма ,въобразяваш си “ ,след консултация с други лекари се останови ,че е начална фаза на псориазис,а тя като лекар дори не ми обърна внимание. Както и да е, … в един момент спрях да ползвам този Елоком… няма да ви обеснявам колко бързо и колко много петна ми се появиха в косата.. бяха се увеличили двойно.Но и това не ме стресна.. аз упорита и безразсъдна, реших пак да се мажа с магическия лосион . В един момент обаче ми се появи червено петънце на коляното…толкова мъничко , като пъпка.. не му обърнах внимание.За отрицателно време стана колкото монета . Отново ходене по лекари . Едно така наречено пловдивско „СВЕТИЛО“ в областа на дерматологията ме прегледа. Не искам да ви обеснявам колко нагла и нахална жена се оказа. Отново ми се предписват кортикостероиди + витамин б12 на инжекции.. АЗ и казвам, с тези неща няма да се мажа, предпишете ми нещо билково, нещо не толкова вредно, а отговорът и беше “ Ако някой измисли лекарство за псориазис, ще му дадат Нобелова награда“.. Тоест тя осъзнаваше факта ,че съм права и въпреки всичко не пожела да ми назначи друго лечение.. А витамин б12 дори не си направих труда да го купя.Наистина изключително полезен и важен витамин, но така усилва апетита…Започнах 10 дневно третиране на коляното ми с Дайвобед и Дипрогента. Изчезна почти веднага. Съответно, когато се наложи да спра с мазането, ми се появиха още 2 петна на крака.Малко по –  късно и дуги 2 на другия крак , за капак получих и на лактите.. общо взето картинката беше пълна.
За тези , които не знаят,предоставям  малко информация за кортикостероидите в тези 3 лекарства,както и вредите от тях. Именно заради това,че имат повече негативи от позитиви, лечението с такива лекартсва обикновено е за кратък период от време ,не повече от 10-14 дена.

Елоком – съдържа мометазон.Mометазона е силен кортикостеорид.Употребата на силен локален кортикостероид за дълъг период от време крие риск от кожна атрофия и др.Фармакотерапевтична група III мощни кортикостероиди.

Дайвобет – съдържа калципотриол – Поради съдържанието на калципотриол може да се наблюдава хиперкалциемия, ако максималната седмична доза (100 д) е надвишена. Серумният калций обаче се нормализира бързо при прекратяване на лечението.Калципотриолът е аналог на витамин D.Има данни , че калципотриол подобно на други локални кортикостероиди дипропионовият естер на бетаметазона има противовъзпалителни, антипруригинозщл,—съдосвиващи и имуносупресивни свойства без обаче да излекува , ефектът може да се усили в резултат на способноста на роговия слой на кожата.Това лекарстов съдържа още и Бетаметазон – Локални реакции могат да се наблюдават след локална употреба и особено при продължително прилагане, като включват атрофия на кожата, телеангиектазии, фоликулит, хипертрихоза, периорален дерматит, алергичен контактен дерматит, депигментация и колоидни мехурчета. Когато се лекува псориазис може да има риск от генерализиран пустулозен псориазис.(*Пустулозен псориазис – Мехури с неинфекциозна гной се появяват върху кожата. Пристъпите на пустулозен псориазис могат да бъдат предизвикани от лекарства, инфекции, стрес или излагане на действието на някои химикали)
Системните ефекти вследствие локалното прилагане на кортикостероиди са редки при възрастни, но те могат да бъдат тежки. Могат да се наблюдават потискане функцията на надбъбречните жлези, катаракта, инфекции и повишение на вътреочното налягане особено след продължително лечение. Системните ефекти се срещат по-често, когато лекарството е приложено под когато е приложено върху големи участъци , или гънки и при продължително лечение.

Дипрогента – отново съдържа Бетаматазон.
Искам да вметна,че много често с псориазиса се появява и Псориатичен артрит . Лично за мен причината за това може да бъде само 1. Прекаленото използване на кортикостероидни кремове. Самите кортикостероиди извличат калция от костите…. сами си правете изводите..Тези лекарства изтъняват кожата и е възможно да провокират образуването на стрии. Освен това, при дълготрайна употреба върху кожата на лицето се появява засилено окосмяване, което е абсолютно неприемливо, особено за жените.
Не искам да налагам мнението си на никой.Искам да кажа ,че лично на мен кортикостероидните кремове, ми донесоха единствено временно облекчение, но не и лечение. Моето мнение е , че трябва да се избяват максимално. Безспорен е приносът им в медицината, но специално за нас – болните от псориазис са по-скоро временно затваряне на очите.